Chiar dacă votul cu privire la SUR era așteptat, dar rezultatul era deja cunoscut: un text votat care merge și mai departe decât propunerea inițială a Comisiei, care era deja în total dezacord cu realitățile agricole de teren. Rezultatul este că propunerea Comitetului pentru Mediu va trece prin ședința Plenară cu obiective nerealiste, prevederi impracticabile, cum ar fi cele referitoare la zonele sensibile, și cu foarte puține soluții concrete de oferit, în timp ce ar fi putut fi făcute compromisuri acceptabile.
Există un punct asupra căruia toți ar putea fi de acord: propunerea votată în Comitetul pentru Mediu ar avea consecințe fără precedent asupra întregii agriculturi europene dacă ar fi votată în același mod în Plenară mai târziu în acest an. Cu adevărat, nu s-a efectuat nicio studie la nivelul întregii UE cu privire la amploarea prevederilor incluse în raportul Comitetului pentru Mediu: cel puțin o reducere la nivelul întregii UE de 50% pentru produsele chimice de protecție a plantelor, +65% pentru produsele periculoase de protecție a plantelor, obiective naționale bazate pe o metodologie de calcul complexă, interzicerea specifică a produselor de protecție a plantelor în zonele sensibile și o zonă tampon de 5 metri! Așa că astăzi suntem clar într-un context de poziționare politică, fără o evaluare reală a consecințelor unui astfel de vot.
Toate studiile efectuate cu privire la propunerea Comisiei Europene au arătat deja reduceri semnificative ale producției, care afectează grav autonomia noastră strategică. În contextul agricol, economic și geopolitic actual, această decizie a Comitetului pentru Mediu dezvăluie o anumită frivolitate! Dacă doar ambițiile reglementării ar fi fost echilibrate în acest text printr-un sprijin la fel de ambițios și însoțite de măsuri concrete și compensatorii. Deoarece nimic nu a fost evaluat corespunzător, propunerea votată de Comitetul pentru Mediu lasă de dorit și din acest punct de vedere.
Continuăm să avem o abordare care nu ia în considerare ceea ce s-a realizat deja în trecut în ceea ce privește implementarea practicilor în Managementul Integrat al Dăunătorilor, și chiar neglijând ideea de a privi soluții tehnice sau alternative.
Această propunere ineficientă va ajunge acum în Plenară, unde dezbaterile vor fi din nou susceptibile de a fi exploatate politic și polarizate la extrem. Încă există compromisuri acceptabile referitoare la textul Comisiei pentru fermieri și agri-cooperative, și cerem deputaților europeni să fie mai degrabă pragmatici și să se concentreze pe soluții concrete, astfel încât această propunere să nu fie respinsă fără a se lua în considerare, deoarece este prea impracticabilă pe teren și ar putea avea consecințe grave asupra securității alimentare, inclusiv a accesibilității alimentelor în UE.