UNCSV

Concluzii discuții organizații profesionale – autorități importuri produse agricole Ucraina

Urmare a întâlnirii și discuțiilor purtate între MADR, ANSVSA și Autoritatea Vamală Română cu asociațiile de fermieri și cooperative avem următoarele concluzii:

  1. Conform Deciziei CE – la data de 15.09.2023 a încetat interdicția privind importurile din Ucraina, pentru 4 produse principale: grâu, porumb, floarea soarelui și rapiță.
  2. Conform aceluiași document pe 18.09.2023, ora 22.00 – Ucraina a prezentat UE un Plan de acțiune privind exporturile sale astfel încât să nu se producă perturbări în piețele agricole ale Țărilor Membre vecine cu Ucraina prin care se prevede introducerea unui sistem de licențe de export Ucraina/ licențe de importuri în România.
  3. Procedura de licențiere va fi elaborată în termen de 30 zile.

În aceasta perioada- de 30 zile – NU SE IMPORTA NIMIC din Ucraina.

  1. Din partea României – MADR este responsabilă cu emiterea licențelor de import ( pe cele 4 produse ).

Vor primi licențe de import doar operatorii economici din Zootehnie – pentru consum propriu în ferme, dar și din industria de procesare – în funcție de stocuri și necesarul pentru 6 luni de procesare. S-a solicitat din partea organizațiilor profesionale ca cei care vor achiziționa produse agricole din Ucraina să nu beneficieze de compensații pentru efectele negative create de introducerea pe piață, ci acestea să ajungă doar la acei operatori economici care utilizează marfă de proveniență România și trasabilitate 100%.

  1. Pentru 30 de zile NU se fac importuri.

DACA se vor realiza importuri în cele 30 zile  – România va lua imediat măsura unilaterală de a interzice importurile din Ucraina. În acest sens Autoritatea Vamală din România va pune la dispoziție un call center și o adresă de email unde se vor putea depune de către orice cetățean sesizări și transmite poze sau alte dovezi pentru a semnala încălcarea interdicției de import sau tranzit, a condițiilor pe care trebuie să le respecte produsele din UE și implicit non-UE, inclusiv din punct de vedere al calității verificate de ANSVSA. Revenim asupra faptului că tratatul UE-Ucraina și acordarea unor derogări au avut în principal în vedere crearea și menținerea unor culoare de TRANZIT pentru produsele ucrainene, nu rămânerea în piețele Statelor Membre UE vecine. Pentru apărarea fermierilor noștri ne menținem hotărârea de a acționa împreună cu autoritățile doar în scopul TRANZITULUI de produse ucrainene către țările sărace și nu pe piața comunitară.

Așa cum domnul ministru ne-a cerut să păsuim 30 de zile, ca să poată fi implementat mecanismul, îi asigurăm pe fermierii noștri, colegii noștri, care așteaptă un răspuns de la noi, că suspendăm pentru 30 de zile cererile noastre. La cel mai mic semn că nu se respectă aceste decizii de implementare a planului pe care l-a gândit ministerul, vom reacționa în consecință prin proteste de amploare. Practic, ministerul ne oferă 30 de zile şi noi oferim ministerului tot 30 de zile. După 30 de zile revenim la planul inițial. Așteptăm și avem încredere în Guvern că aceste măsuri se vor implementa. În zilele următoare ne vom întâlni și cu prim-ministrul. Vom agrea din nou aceste măsuri pe care le va implementa Ministerul Agriculturii împreună cu Ministerul Economiei, Ministerul Finanțelor și Ministerul Transporturilor şi vom decide în consecință.

Reamintim că pentru situația critică în care se află fermierii români din punct de vedere financiar în anul agricol 2022-2023 sunt responsabile două fenomene:

  • Costul de achiziție ridicat pentru input-uri;
  • Preț de vânzare scăzut.

În toamna anului 2022 și primăvara anului 2023 au fost creșteri ale costurilor de producție până la 300%, pe fondul conflictului din Ucraina și a scumpirii accelerate a energiei electrice, producătorii de tratamente, îngrășăminte și material săditor au ridicat prețurile pentru aceste categorii de produse.

În primăvara, vara și toamna anului 2023 piața de desfacere a cerealelor din România este accelerat și constant afectată de către tranzitul și importurile cerealelor din Ucraina. Deși importul este interzis (permis doar tranzitul) există semnale și informații legat de faptul că la momentul actual se vând cereale din Ucraina direct în România sau prin Republica Moldova sau comerț intracomunitar prin Polonia la preț de 500-550 ron/to (90 euro/to achiziție la care se adaugă transportul). Acest lucru destabilizează puternic piața de desfacere și influențează negativ prețurile de vânzare ale cerealelor aparținând fermierilor din România.

Conform datelor interne, pierderile la Grâu și Porumb sunt la 40% din costuri, la nivel național.

La toate acestea se adaugă prețuri foarte mari la îngrășăminte care vor impacta și costurile anului de recoltă 2024. Spre exemplu 90% din îngrășămintele aduse în România sunt aduse de o companie care face profituri colosale importând îngrășăminte din Rusia, care ajung în România cu origine Iordania și Egipt la 400-500% din prețul de vânzare de la fabrică.

Sumele alocate de către U.E. pentru 2023, prin mecanismul de criză(cca 500 milioane euro), sunt epuizate în acest an, situația din sectorul agricol românesc este precară și nu se poate compensa sub nici o formă impactul cauzat fermierilor noștri și statului român(cca 4.5 miliarde euro din care s-a acordat o compensare care poate ajunge la maximum 80 milioane euro (Contribuție UE+RO)), din care majoritatea sunt în situații dificile de achitare a datoriilor și continuare a activității agricole.

În numele tuturor membrilor și  organizațiilor membre ale celor 4 organizații,

ORGANIZAȚIE PREȘEDINTE
PRO AGRO Ionel ARION
LAPAR Nicolae VASILE
UNCSV Mircea BĂLUȚĂ
AFF Vlad MACOVEI

Despre organizațiile membre ale Alianței pentru Agricultură și Cooperare

LAPAR este o organizație profesională, neguvernamentală și independentă, constituită în anul 2001 prin asocierea voluntară dintre asociații profesionale și societăți comerciale. LAPAR reprezintă interesele producătorilor agricoli în relația cu organele Administrației centrale, precum și cu alte asociații și federații, interne și internaționale, responsabile cu gestionarea politicilor și programelor pentru agricultură, respectiv cu atragerea fondurilor destinate activității din agricultură. LAPAR este membru fondator OIPA Cereale, co-fondator Alianța pentru Agricultură și Cooperare și membru în Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR). Pentru informații suplimentare, vă rugăm vizitați: www.lapar.ro

UNCSV (Uniunea de Ramură Națională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal) este o organizație profesională umbrelă a cooperativelor din sectorul vegetal înființată în 2017, care răspunde provocărilor cu care se confruntă membrii săi din cele 53 de cooperative agricole. Aceasta reprezintă și apără interesele cooperativelor agricole din sectorul vegetal în relația cu autoritățile statului, organisme naționale și internaționale. Scopul ei primordial este susținerea și promovarea valorilor cooperatiste, inclusiv prin exemple de succes și schimburi de experiență, a mijloacelor și metodelor de creștere a eficienței economice a cooperativelor agricole, de specializare, dezvoltare, consolidare și concentrare a activității cooperativelor agricole autohtone pentru a contribui concret la echilibrarea pozitivă a balanței comerciale cu produse agroalimentare din România. Informații suplimentare: www.uncsv.ro

PRO AGRO Federaţia Naţională PRO AGRO este o organizaţie profesională înfiinţată în anul 2012 de şi pentru producătorii din agricultură, industria alimentară şi servicii conexe din România, în vederea promovării, reprezentării, susţinerii şi apărării intereselor membrilor organizaţiilor profesionale reprezentative la nivel naţional în raport cu instituţiile europene şi naţionale, publice sau private. Scopul Federației Naționale PRO AGRO este atins prin participare activă ca și partener de dialog în procesul de legiferare, dar și prin inițierea de acte normative atunci când se impune. Informații suplimentare sunt disponibile pe www.federatiaproagro.ro.

Asociația Forța Fermierilor (AFF) este o organizație profesională legal constituită și care reprezintă interesele tuturor categoriilor de producători agroalimentari din România, indiferent de mărime, sector sau regiune. AFF se luptă pentru drepturile și interesele legitime a peste 20.000 de membri înscriși direct sau care fac parte din organizații afiliate la Asociația Forța Fermierilor. AFF acordă gratuit membrilor consultanță juridică și pentru accesarea fondurilor europene, precum și suport mediatic și de petiționare pentru toate problemele sesizate de către membri. AFF este partener de dialog instituțional al autorităților publice centrale și locale, pentru atingerea obiectivului membrilor noștri de a pune agricultura în ofensivă. Datele de contact ale AFF sunt disponibile pe www.fortafermierilor.ro

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top